Ośrodek tematyczny: Pole. Temat dnia: Dary naszych pól. Treści działań edukacyjnych:
Poznanie i rozumienie pojęć: rośliny zbożowe, oleiste, okopowe,włókniste. Znaczenie roślin uprawianych na polu. Rodzaje prac polowych.Narzędzia i maszyny rolnicze.
Układanie zdań na temat: Co nam daje pole? Różne formy czasownika w liczbie pojedyńczej i mnogiej.
Pisownia wyjątkó typu: pszenica, pszczoła. Wykonanie surówki z marchwi wg. podanego przepisu.Środki dydaktyczne:
Podręcznik WESOŁA SZKOŁA cz. 1 s. 74 - 77, Karty pracy ucznia WESOŁA SZKOŁA cz. 1, okazy naturalne zbóż, roślin okopowych, oleistych, włóknistych, produkty otrzymywane z tych roślin (olej, mąka, kasze, serwetki).Metody pracy:
pogadanka z pokazem, praca z tekstem, praca w grupach, praktyczne działanie.Przewidywane osiągnięcia uczniów: Uczeń:
- Zna rośliny uprawiane w polu.
- Poznaje różne rodzaje prac polowych i używane w tym celu narzędzia i maszyny rolnicze.
- Docenia pracę rolnika.
- Redaguje zdania na określony temat.
- Stosuje w zdaniach różne formy czasownika w liczbie pojedynczej i mnogiej.
- Utrwala pisownię wyrazów, w których po spółgłósce występuje sz.
- Umie korzystać z podanego przepisu.
- Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Przebieg zajęć:
- Definiowanie pojęcia: pole.
Nauczyciel pisze na tablicy: wyraz pole.Uczniowie dopisują lub rysują swoje skojarzenia.Następnie uczniowie uzupełniają swe wypowiedzi starając się odpowiedzieć na pytanie: co nam daje pole? Zapisywanie zdań.
- Oglądanie okazów naturalnych: żyta, pszenicy, owsa, jęczmienia, buraków, marchwi, ziemniaków, ziaren słonecznika, dyni i przyporządkowanie ich do napisów: rośliny zbożowe, okopowe, oleiste.
- Wystawa produktów otrzymywanych z roślin uprawianych na polu (mąka, cukier, kasze, olej, serwetki) Ustalenie które z produktów powstały z roślin zbożowych, oleistych, włóknistych. Zwrócenie uwagi na wartości odżywcze roślin okopowych.
- Uzupełnianie ćw. 1 k 66 naklejenie właściwych nalepek.
- Pisownia wyjątków, w których po spółgłosce p. piszemy sz. Tworzenie rodziny wyrazu: pszenica.
- Rozwiązanie zagadki.
Kto to taki,
wstaje o świcie, uprawia pole, aby chleb był na naszym stole.
ROLNIK.
- Rozmowa na temat pracy rolnika w polu w różnych porach roku - podręcznik s.77 Wyjaśnienie kiedy sieje się zboże jare a kiedy ozime ?
- Rozwiązywanie krzyżówki ćw.4 k 66 .
- Zabawa ruchowa: sałatka warzywna . Dzieci siedzą w kręgu, odliczają do trzech.
Nauczyciel nadaje im nazwy warzyw np. jedynki-ziemniaki, dwójki-marchewki, trójki-buraki. Na hasło np. marchewki dzieci, które mają tę nazwę zamieniają się miejscami, podobnie postępują słysząc hasło buraki lub ziemniaki. Na hasło sałatka warzywna wszystkie dzieci wstają i starają się szybko zmienić w kręgu na miejsca.
- Odczytanie przepisu na surówkę ćw. 2 k 67.
- Wykonanie ćw 3 i 4 k 67.
- Uczniowie przystępują do wykonania surówki wg.wcześniej przeczytanego przepisu.
Nauczyciel zwraca uwagę na zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.Wspólna degustacja .Kultura spożywania.
- Zadanie pracy domowej .
Wypisz nazwy poznanych roślin uprawnych. Rośliny zbożowe-........ Rośliny okopowe-....... Rośliny oleiste -........ Rośliny włókniste-....... ćw. 3 k 66.
- Podsumowanie dnia i samoocena.
Nauczyciel rozdaje kartki z poleceniem: Dokończ zdania: Poznałem..... Wykonałem..... Najbardziej podobało mi się..... Muszę jeszcze popracować....... Do pracy z uczniami wykorzystano:
- Podręcznik WESOŁA SZKOŁA KL. 3 cz. 1
- Karty pracy ucznia kl. 3 cz. 1
Do opracowania zajęć wykorzystano:
- Przewodnik metodyczny WESOŁA SZKOŁA cz 1 A.Koniecznej, E.Grodzkiej-Jurczyk.
- Przewodnik metodyczny dla nauczyciela do podręcznika " Środowisko wokół ciebie" D.Cichy , G.Odechowskiej Wydawnictwo JUKA .
- " Kartkówki z Moniką" dla kl. 3 Z.Olejniczak , M. Stępień .
Czas przeznaczony na przeprowadzenie zajęć 180 minut . Scenariusz opracowała mgr Ewa Skorupa |